B&S Industrieel onderhoud

Hoe kun je nieuw personeel aan je binden en wat hebben zij nodig om nu, maar ook op de langere termijn met plezier bij B&S te werken? Een echte vraag op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie én inzetbaarheid dus!

Vraag: inzetbaarheid in onze arbeidsmarktcommunicatie

B&S Industrieel onderhoud in Twente wilde iets doen rondom het woord ‘inzetbaarheid’, maar wat precies? Ze schakelden VIT in om samen op zoek te gaan naar de vraag. Door samen in gesprek te gaan ontdekten we waar de achterliggende vraag zat: B&S wil groeien qua personeel, maar op dit moment is het personeelsbestand te stabiel. Hoe kun je nieuw personeel aan je binden en wat hebben zij nodig om nu, maar ook op de langere termijn met plezier bij B&S te werken? Een echte vraag op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie én inzetbaarheid dus!

Aanpak: business case, VIT scan en interviews

Vanzelfsprekend startten we met het verder uitdiepen van de vraag, samen met het MT. Dit leidde tot een business case: we zagen een relatief hoog verzuim en een hoog verloop. Dat laatste met name onder het jongere personeel. Om inzicht te krijgen waar medewerkers dan mee geholpen zijn, hebben we de V.I.T. scan ingezet, aangevuld met interviews. Hoe vitaal is het personeel? Hoe tevreden? Hoe bewust zijn de medewerkers van hun eigen inzetbaarheid op korte én lange termijn? Wat hebben ze nodig om tevreden te blijven en bij B&S in dienst te blijven?

Resultaat: ontwikkelingsmogelijkheden voor de nieuwste technieken

Aan de VIT scan nam 90% van de medewerkers deel. B&S kon tevreden zijn – als organisatie scoorden ze eigenlijk heel goed. Toch vonden we een duidelijk punt ter verbetering. Onder de jongere medewerkers leeft de behoefte aan meer ontwikkelingsmogelijkheden. Zij zijn heel erg bezig met de toekomst. Ze zien binnen de branche veel nieuwe methodieken en technieken ontstaan. De ene werkgever is nog moderner dan de andere. Daarom kijken ze regelmatig om zich heen naar alle mogelijkheden. En omdat B&S bekend staat als de beste technische familie van Twente, vinden ze het belangrijk hun personeel te voorzien van alle nodige ontwikkelingsmogelijkheden. Daarom werd het aanbod verrijkt: van de meest logische en verplichte opleidingen naar net dat stapje extra. Medewerkers ervaren het als positief dat ze deze extra aandacht en kansen krijgen.

En nu: overzicht van leerlijnen en carrièremogelijkheden

De vervolgstappen bij B&S zullen onder andere bestaan uit het in kaart brengen van de reis die je als jong talent kunt volgen. Welke leerlijnen en carrièremogelijkheden zijn er binnen de organisatie? Waarin kan een medewerker zich specialiseren? Zo weet een medewerker van begin tot einde precies hoe hij of zij binnen B&S kan groeien.

 

Ook een vraag? Neem contact met ons op!

Blog:
26-11-2019
Fase 5: borging
De afgelopen maanden hebben Maarten-Jan Stam (Inhealth) en Sandra Engelbertink (VIT) de eerste drie fases van een vijf-fasen-plan toegelicht op het gebied van duurzame inzetbaarheid. In deze bijdrage is er aandacht voor de vijfde stap: borgen.