Morgen is het de Dag van de Ondernemer! Ondernemers nemen risico’s, tonen lef, doorzettingsvermogen en zij nemen hun verantwoordelijkheid. Op de Dag van de Ondernemer vieren we de inzet van alle ondernemers.  We delen daarom een stappenplan voor ondernemers. Deze is gericht op een toekomstbestendige organisatie, voor gezonde en inzetbare medewerkers. We bespreken hier de eerste fase.

 

 

[easy-social-share]

In vijf fasen naar een gezonde organisatie

Of je nu voor een klein- of middelgroot bedrijf werkt; geen organisatie ontkomt tegenwoordig nog aan het onderwerp duurzame inzetbaarheid. Wellicht heeft jouw organisatie grote stappen gezet of staan jullie op het punt eraan te beginnen. In de praktijk merken we dat veel organisaties het best lastig vinden om het juiste startpunt te vinden en om daarna samenhang te waarborgen in alle goedbedoelde initiatieven. Voorbeelden zijn interventies op het gebied van gezondheid, tot opleidingsmogelijkheden en een medewerkersonderzoek. Waar te beginnen?

 

Omdat het morgen de dag van de ondernemer is, zullen we de komende weken een reeks van vijf artikelen delen om ondernemers op het gebied van inzetbaarheid te ondersteunen. We delen een stappenplan op weg naar een toekomstbestendige organisatie, voor gezonde en inzetbare medewerkers. Maarten Jan Stam (initiatiefnemer Inhealth, rechtsboven op foto) en Sandra Engelbertink (initiatiefnemer VIT, tweede van rechtsboven) nemen je hierin mee.

  • Fase 1: Belang van duurzame inzetbaarheid: waarom is het zo belangrijk hiermee aan de slag te gaan?
  • Fase 2: Visie en plan van aanpak: waar wil je als organisatie naartoe en hoe kom je daar? Duurzame inzetbaarheid levert pas echt iets op als het gekoppeld is aan de doelen en ambitie van de organisatie.
  • Fase 3: Actie: afhankelijk van je doelstellingen stappen gaan ondernemen, zoals het verzuim op orde brengen, passende interventies selecteren en medewerkers activeren zelf aan hun inzetbaarheid te werken.
  • Fase 4: Monitoren: het rendement is er. Maak dit inzichtelijk door kwalitatieve en kwantitatieve gegevens bij elkaar te brengen.
  • Fase 5: Borgen: hoe zorg je ervoor dat het niet bij eenmalige goede bedoelingen blijft, maar de inspanningen echt onderdeel worden van jouw organisatie?

 

Fase 1: Het belang van duurzame inzetbaarheid

 We trappen de reeks af met een aantal voorbeelden van vragen waar je als organisatie mogelijk mee te kampen hebt. Al deze vragen tonen het belang van duurzame inzetbaarheid aan. Hoe voorkom ik personeelstekort en verlies aan kennis? Grote trends in de arbeidsmarkt laten zien dat veel organisaties te maken hebben met ontgroening, omdat het vaak lastig is om jong talent binnen te halen. Daarnaast ook vergrijzing, omdat mensen steeds langer moeten doorwerken tot hun pensioen.

Hoe houd je personeel vast en trek je nieuw personeel aan? Hoe krijg ik het verzuim binnen onze organisatie naar beneden? Medewerkers die wegens ziekte niet kunnen komen werken; het kan je als organisatie veel geld en zorgen kosten. Hoe zorg je enerzijds voor een daling van het huidige verzuimcijfer en anderzijds voor het nemen van preventieve maatregelen? Hoe blijven wij de ontwikkelingen in de markt voor? Banen veranderen in rap tempo. Technologische ontwikkelingen zullen een deel van de banen overbodig maken, andere banen zullen een andere invulling krijgen. Daarnaast is de manier waarop we werken en leven combineren aan verandering onderhevig. Hoe zorg je als werkgever dat jouw personeel klaar is voor de toekomst en dat je niet achter de feiten aanloopt? Bovenstaande vragen zijn typerend voor organisaties die in de startblokken staan om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid.

Wellicht is jouw organisatie al vele stappen verder en loop je tegen andere dingen aan, zoals:

  • Hoe overtuig ik het management ervan dat extra investering noodzakelijk is? Hoe maak ik rendement inzichtelijk?
  • Hoe krijg ik onze medewerkers zover zelf in actie te komen? En hoe bereik ik iedereen, in plaats van slechts een selecte groep aan proactieve medewerkers?
  • Er ontstaat een oerwoud aan losse producten, diensten en ondersteuning. Hoe schep ik weer orde in de chaos?

Wat het ook is; het is evident dat elke organisatie, groot of klein, gebaat is bij een focus op gezond ondernemerschap. Wat is voor jou de belangrijkste aanleiding?

De volgende keer gaan we in op het thema visie en plan van aanpak. Wil je op de hoogte blijven van deze reeks? Like ons dan op onze Linkedin-pagina of houd onze website in de gaten.

Subsidie voor inzetbaarheid
23-01-2019
V.I.T. scan: maak tevredenheid en inzetbaarheid inzichtelijk
Een blog over het ontstaan van de V.I.T. scan. Een online scan die op een laagdrempelige en passende methode tevredenheid en (duurzame) inzetbaarheid inzichtelijk maakt en tevens de veranderbereidheid van de organisatie meeneemt.