In de vorige blog introduceerden we het belang van gezonde organisaties en duurzame inzetbaarheid. Dit vooral aan de hand van bekende vraagstukken over personeelstekort, verzuim en marktontwikkeling. Als je dan eenmaal als bedrijf hebt besloten het pad naar duurzame inzetbaarheid te willen bewandelen volgt de vraag: “Waar beginnen we?”.

 

 

[easy-social-share]

We nemen je mee naar Fase 2: visie en plan van aanpak

In deze fase gaan we op zoek naar de kern, doelen en ambities van de organisatie, wat het bedrijf wil bereiken en welke tools daarvoor nodig zijn. 

Geen actie zonder plan
Als bedrijf wil je vaak zo snel mogelijk over tot actie; dat is begrijpelijk. Maar dan moet je wel weten waar je naartoe werkt. Een actie zonder plan werkt namelijk niet. Dit doe je door het concretiseren van doelstellingen (fase 2). Door inzicht te hebben waar écht de belangrijkste aandachtspunten en kansen liggen, behaal je ook het snelste resultaat. Zo heb je gelijk duidelijk welke tools en acties er nodig zijn om de doelen te behalen. Veel organisaties starten met initiatieven gebaseerd op succesverhalen van andere organisaties of omdat het gevoelsmatig goed zou werken. Je moet hierbij oppassen dat je geen warboel aan initiatieven creëert die niet meer samen een doel vormen of bij een strategie passen. Voorkom dus dat je overbodige dingen gaat doen en onnodig duur uit bent.

 

Samenhang tussen visie, strategie en doelstellingen
Doelstellingen stellen is één ding, maar voor de haalbaarheid moeten ze passen binnen de visie en strategie van een bedrijf. Deze vormen het raamwerk waarop we kunnen bouwen naar de juiste aanpak voor inzetbaarheid. Grote organisaties hebben hun visie en strategie al uitgestippeld; de grote lijn staat. Bij kleine bedrijven (mkb) is dit lastiger. De visie en strategie zijn namelijk niet compleet aanwezig binnen kleine bedrijven; laat staan dat ze vanuit hier een vertaling hebben gemaakt naar duurzame inzetbaarheid. In dit geval kijken we eerst naar het specifieke vraagstuk en proberen we vanuit hier de grote lijnen van het bedrijf in kaart te brengen. Wat wil je bereiken? welke thema’s komen hierin voor? en hoe vertaal je dit naar een algemene visie?

 

In de praktijk
hoe je duurzame inzetbaarheid behaalt, verschilt per bedrijf. Bij mkb’ers werken we vanuit het concrete vraagstuk (de basis) van het kleine bedrijf. De kunst is om vanuit het vraagstuk terug te redeneren naar waar een bedrijf voor staat. Vanuit daar kunnen stappen genomen worden om uiteindelijk een basisstructuur op te zetten voor duurzame inzetbaarheid. Veel enthousiasme binnen je organisatie zorgt er vaak voor dat je zo snel mogelijk praktisch aan de slag wilt. Onze tip: begin een stapje terug. Werk vanuit de strategie naar de aanpak, maar houdt te alle tijden dat enthousiasme aanwezig.

 

 

Wil je op de hoogte blijven van deze reeks? Like ons dan op onze Linkedin-pagina of houd onze website in de gaten.

Het stappenplan voor ondernemers
22-07-2020
COVID-19 en werk & vitaliteit: de nieuwe uitdaging
De afgelopen maanden hebben behoorlijk veel losgemaakt. In één klap moesten we anders gaan werken: op gepaste afstand van elkaar, zoveel mogelijk vanuit huis, activiteiten die niet meer konden of anders gedaan moesten worden. Heftig, maar het biedt ook kansen.